Supervize
Proč je dobré mít supervizora?
Supervize je pracovním spojenectvím mezi dvěma profesionály – supervizorem a pomáhajícím pracovníkem.
Supervize je prostor pro:
- reflektování práce s klienty,
- rozbor obtížných nebo nestandardních situací,
- prodiskutování osobních nejistot a pochybností nebo etických dilemat,
- získání zpětné vazby,
- rozvoj profesních dovedností,
- odhalení svých slepých skvrn,
- posílení sebedůvěry a sebejistoty při práci s klientem,
- získání nové inspirace,
- posílení motivace,
- práci na duševní hygieně a prevenci vyhoření.
Skupinová / týmová supervize navíc umožňuje:
- posílení soudržnosti a spolupráce v pracovním týmu,
- vyjasnění vztahů v týmu,
- vyjasnění rolí a kompetencí,
- sdílení znalostí a zkušeností,
- zlepšení komunikace v týmu,
- nabourání stereotypů,
- motivaci a aktivizaci všech členů týmu.
Jaké formy supervize nabízím?
Individuální supervize
Je vhodná pro samostatně pracující profesionály a pro vedoucí pracovníky v sociálních službách a v neziskových organizacích.
Probíhá formou pravidelných individuálních sekání pracovníka a supervizora.
Nejčastější formou individuální supervize je
Případová supervize
Na supervizním sezení rozebíráme práci pomáhajícího profesionála s konkrétním klientem. Pracovník referuje o své práci s klientem, případně využíváme nahrávku jeho rozhovoru s klientem.
Přímá supervize
Jako supervizor se přímo účastním konzultace nebo rozhovoru pracovníka s klientem a pak mu poskytnu bezprostřední zpětnou vazbu. U vedoucích pracovníků se mohu zúčastnit porady, pracovního jednání a nebo rozhovoru s podřízeným.
Supervize orientovaná na rozvoj dovedností
Zaměřujeme se na identifikaci silných a slabých stránek pracovníka, nalezení prostoru pro rozvoj jeho dovedností a nácvik konkrétních dovedností – aktivního naslouchání, kladení otázek, vedení rozhovoru, poskytování zpětné vazby, zvládnutí náročného klienta, konstruktivní vyjádření emocí, prezentací před skupinou.
Skupinová / týmová supervize
Je vhodná pro pracovníky v organizacích (organizace poskytující sociální služby, vzdělávací organizace, zdravotnické instituce, neziskové organizace).
Kromě posílení spolupráce v týmu a zvýšení jeho soudržnosti umožňuje také využití synergického efektu skupiny, sdílení a učení se ze zkušeností ostatních. Pracujeme se skupinovou dynamikou a využíváme širší škály metod, jako např. hraní rolí, modelování, interakční techniky.
Jeden účastník referuje o konkrétním případu při své práci s klienty, skupina pak o případu diskutuje a pracovník získá zpětnou vazbu jak od skupiny, tak od supervizora.
Supervize orientovaná na fungování týmu
Je zaměřená na posílení a zlepšení fungování týmu. Pracujeme s různými aspekty skupinové dynamiky, jako jsou skupinové role, normy a pravidla, cíle skupiny, skupinová koheze a tenze, skupinová atmosféra, vytváření podskupin ...
Supervize orientovaná na rozvoj dovedností
Probíhá jako skupinový nácvik nebo trénink dovedností. Cílem je dostat určité dovednosti do každodenního systému fungování skupiny a práce jejích členů s klienty.
Jaká je funkce supervize?
Vzdělávací
Rozvíjí schopnosti, dovednosti, vědomosti supervidovaných. Může jít o uvědomování vlastních stavů a procesů, porozumění procesům klienta, uvědomování vztahu mezi pracovníkem a klientem, hledání dalších způsobů řešení a intervencí atp.
Podpůrná
Věnuje se zpracovávání pocitů a emocí pracovníka, zvyšuje uvědomění vlastních kompetencí.
Normativní
Poukazuje na normy a hodnoty, pomáhá stanovovat a udržovat hranice.